رویکرد دیوان محاسبات در پروژه‌های عمرانی نگاه پیشگیرانه و مبتنی بر مشورت است

خبرگزاری ایسنا

محمدرضا کردلو در حاشیه بازدید چندساعته از فعالیت‌های عمرانی پروژه قطار شهری تبریز اظهار کرد: دیوان محاسبات کشور در راستای رسالت و مأموریت سازمانی، بررسی و حسابرسی طرح‌های عمرانی یا به زبان ساده سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های عمومی را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا قطار شهری تبریز به‌عنوان یکی از طرح‌های عمرانی که در سطح ملی مطرح بوده و به‌صورت مشارکتی و با استفاده از بودجه کمکی شهرداری تبریز و دولت در حال احداث است موردبررسی این سازمان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات در بررسی‌های خود مراحل برآورد، مطالعات اولیه، انتخاب مهندس مشاور، برگزاری مناقصه، انتخاب پیمانکار، پیشرفت فیزیکی و نهایتاً تحویل به دستگاه بهره‌بردار را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده در مراحل مختلف این پروژه گفت: همکاران ما ضمن استقرار در سازمان قطار شهری بررسی‌های اولیه را انجام داده‌اند و ما دو جلسه مشترک و حضوری به‌صورت تئوری و نظری در قالب اصطلاحاً بحث و بررسی کلیات، پیشرفت فیزیکی، مجریان طرح و همین‌طور رویکرد استان در چگونگی تأمین منابع مالی این بخش را با مدیران این مجموعه داشتیم.

مدیرکل دیوان محاسبات استان با اشاره به‌ضرورت بازدید حضوری از پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: بعد از بررسی اسناد و مدارک بازدید میدانی از ایستگاه‌ها و همین‌طور عملیات حفاری و عوامل اجرایی طرح انجام شد.

کردلو، با اشاره به بومی‌سازی دانش موردنیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی در استان یادآور شد: دانش فنی حاکم بر اجرای طرح در سطحی است که می‌توان گفت عمدتاً به‌صورت بومی کار پیش رفته است.

وی ادامه داد: بخشی از ابزار، وسایل و تجهیزات موردنیاز اجرای طرح، نیازمند تأمین از خارج از کشور است که در این خصوص نیز با مدیریت انجام شده، بخشی از تجهیزات موردنیاز از داخل کشور تأمین شده است و می‌توان گفت که با روند بسیار مناسبی در اتخاذ تدابیر اجرای طرح در استان روبه‌رو هستیم.

مدیرکل دیوان محاسبات استان، با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت پروژه قطار شهری تبریز متذکر شد: در بعضی از بخش‌ها پیشرفت فیزیکی متناسب با انتظارات ما نیست که عمده دلیل اصلی این بحث به تأمین منابع مالی مربوط است و متأسفانه تأمین مالی به‌موقع و بر اساس نظم مالی مورد انتظار اتفاق نیافتاده است که دراین‌ میان متناسب با ساختار اقتصادی کشور می‌توان بخشی به‌عنوان دلایل قابل‌قبول پذیرفته شود.

وی، تعامل و همراهی دولت و شهرداری در تحقق این پروژه‌ی بزرگ عمرانی را قبل توجه دانست و افزود: در ارتباط با نحوه اجرای طرح و همین‌طور بهره‌برداری از آن به نظر می‌رسد تعامل مناسبی مابین وزارت کشور، استانداری، شهرداری و سازمان قطار شهری شکل گرفته است اما بدون شک به‌منظور بهره‌مندی مردم از این خدمات به‌صورت مطلوب‌تر نیازمند تعامل و همت ویژه‌ی مدیران و مسئولان استانی و کشوری و تعامل واحدهای مختلف در این زمینه هستیم.

وی با اشاره بررسی‌های انجام شده در رابطه با سانحه‌ی قطار شهری تبریز طی سال گذشته گفت: رویه‌ی جاری کشور حکم می‌کند در این قبیل اتفاقات گروهی متخصص تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهند و متعاقباً تصمیم‌گیری در مورد چگونگی برطرف کردن مسائل و مشکلات و همین‌طور روند ادامه بهره‌برداری اتخاذ شده و بر اساس آن اقدام شود.

مدیرکل دیوان محاسبات استان خاطرنشان کرد: سوانح ریلی در سطح دنیا نیز اتفاق می‌افتند بنابراین انکارناپذیر است و نحوه‌ی برخورد در این شرایط به‌گونه‌ای است که بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان نقاط ضعف، مشکلات و آسیب‌ها شناسایی شده و تلاش می‌شود که در ادامه این آسیب‌ها مرتفع شود تا بتوانیم در ادامه کار در بهره‌برداری از طرح دچار مشکل نباشیم.

وی در پایان تاکید کرد: رویکرد جدید دیوان محاسبات کشور، رویکرد تعاملی و پیشگیرانه و کمک به اجرای طرح‌ها و همین‌طور سهیم شدن در توفیق‌ها و موفقیت‌های دستگاه‌های اجرایی است و در این مسیر از تمامی دستگاه‌ها، مدیران و مسئولین مختلف، مردم و رسانه‌ها تقاضا می‌کنیم که با دیوان محاسبات همراه باشند و به ما کمک کنند تا بتوانیم توسعه‌ی روند حرکتی دستگاه‌ها را سرعت ببخشیم.

رویکرد دیوان محاسبات در پروژه‌های عمرانی نگاه پیشگیرانه و مبتنی بر مشورت است