دستگاه ویپ جایگزینی برای سیگار

 شاید شما هم برای ترک سیگار به فکر خرید ویپ افتاده باشید.

در این مقاله سعی داریم اطلاعات مفیدی در مورد تفاوت های ویپ و سیگار و مزا و معایب آن ها با شما در میان بگذاریم

سیگار و ویپ هر دو حاوی نیکوتین اند اما سیگار به خاطر هزاران ماده شیمیایی دیگر تجربه متفاوتی محسوب می شود.

 ویپینگ بدون این مواد شیمیایی مضر و زننده ، نیکوتین مورد نیاز شما را تامین می کند.

 همانطور که می دانید سیگاری ها هر روز صبح به عشق نیکوتین و دود از خواب بیدار می شوند.

اگر می خواهید سیگار را با موفقیت ترک کنید حتما باید قدرت مناسب نیکوتین را درنظر داشته باشید.

 میزان مصرف نیکوتین باید در حد ایده آل باشد یعنی نه آنقدر زیاد که نفهمید چه می کشید و نه آنقدر کم که باعث شود دوباره سراغ سیگار بروید.

قبل از انتخاب سطح مناسب نیکوتین باید سه فاکتور اساسی را در نظر بگیرید:

  1. متوجه تفاوت بین سیگار و ویپینگ باشید.
  2. دستگاه های ویپ مختلف بر قدرت نیکوتین تاثیر می گذارند.
  3. عادات سیگار کشیدن مشخص می کند که قدرت نیکوتین مورد نیاز شما چقدر است.

تفاوت جذب نیکوتین در سیگار و ویپینگ

دریافت قدرت نیکوتین درست خیلی سخت است چون جذب نیکوتین در سیگار و ویپ با هم فرق دارد.

خیلی از افراد سیگاری بر اساس مقدار نیکوتین موجود در سیگار قدرت نیکوتین را انتخاب می کنند. متاسفانه این روش درستی نیست چون همان طور که گفتیم میزان جذب نیکوتین در سیگار و ویپ فرق می کند.

به طور متوسط میزان نیکوتین موجود در یک سیگار حدود 14-10 میلی گرم است و شما فقط حدود 5-1/1 میلی گرم از آن را جذب می کنید.

 به علاوه میزان نیکوتین دریافتی ویپینگ در جریان خون به اندازه سیگار نیست.

در مطالعه ای که توسط دکتر فارسالینوس انجام شد محققان دریافتند که  حتی بعد از یک ساعت ویپینگ به اندازه یک سیگار نیکوتین وارد جریان خون نمی شود.

در هر سیگار بیش از 4000 ماده شیمیایی وجود دارد که بعضی از آن ها فقط برای تقویت اثرات نیکوتین استفاده می شوند.

شاید سیگار از مد افتاده به نظر برسد اما می تواند کارآمدترین میزان نیکوتین را تامین کند. ای جوس ها فقط حاوی 4 ماده اصلی(PG، VG، طعم دهنده و نیکوتین) هستند و به همین خاطر اصلا نمی توان سیگار را با ویپ مقایسه کرد.

 از طرف دیگر متوجه می شوید که چرا سایر درمان های جایگزین نیکوتین چندان موفق نیستند.

نتایج مطالعه بالا نشان داد دستگاه های نسل جدید سطح نیکوتین جریان خون را 72-35% افزایش می دهند.

 بعد از 35 دقیقه ویپ، میزان نیکوتین به اندازه 5 دقیقه اول سیگار کشیدن است.

در نتیجه می توان گفت سیگار کشیدن بلافاصله عطش نیکوتین شما را رفع می کند اما با ویپ مدت زمان بیشتری لازم است تا این میل ارضا شود.

 بنابراین باید در زمان انتخاب قدرت نیکوتین مناسب فاکتور دیگری را هم درنظر بگیرید و آن چیزی نیست جز نوع دستگاه!

نوع دستگاه ویپ

با نوآوری در ویپینگ، دستگاه ها بهتر از قبل نیکوتین و طعم مورد نظر شما را تامین می کنند.

رایج ترین دستگاه هایی که امروزه در بازار می بینید ساب اهم هستند.

این دستگاه ها برای تولید بخار از باتری های با توان بالا استفاده می کنند و بخار را مستقیما به ریه می فرستند؛ یعنی در مقایسه با دستگاه های دهان به ریه با توان پایین، نیکوتین بیشتری دریافت می کنید.

در صورت استفاده از دستگاه های ساب اهم، به دلیل میزان بخار تولیدی می توانید نیکوتین کم تری مصرف کنید.

 خیلی از ویپرهای ساب اهم ترجیح می دهند از ایجوس 3 یا 6 میلی گرم استفاده کنند.

با این حال ای جوس بالاتر از 12 میلی گرم در دستگاه های ساب اهم توصیه نمی شود.

 به یاد داشته باشید هرچه از نردبان نیکوتین بالاتر بروید، ای جوس گلویتان را بیشتر می سوزاند. ویپرها به  این سوزش را نیش نیکوتین می گویند.

همانطور که گفتیم مدتی طول می کشد تا میزان نیکوتین موجود در جریان خون به اندازه نیکوتین سیگار باشد.

 ویپینگ پشت سرهم یا به اصطلاح زنجیره ای نیکوتین 12 میلی گرم در دستگاه ساب اهم باعث تجمع نیکوتین می شود و ممکن است علایمی مانند کمبود آب بدن، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی ایجاد کند.

وقتی طعم و عطر ای جوس فوق العاده دلپذیر باشد این اتفاق برای خیلی از طرفداران ویپ می افتد.

عادات سیگار کشیدن و استفاده از ویپینگ

آخرین موردی که باید قبل از انتخاب قدرت نیکوتین در نظر داشته باشید، عادات سیگار کشیدن است. در لیست زیر دستورالعمل کلی را می بینید که جامعه ویپینگ از آن پیروی می کنند:

سیگاری هایی که می خواهند نیکوتین را به طور کامل ترک کنند: 0 میلی گرم

سیگاری های خفیف( کم تر از نصف پاکت): 3 میلی گرم

سیگاری های متوسط(نصف پاکت): 6 میلی گرم

سیگاری های حرفه ای(یک پاکت کامل): 12 میلی گرم

یادتان باشد این دستوالعملی کلی است و انتخاب قدرت مناسب نیکوتین در افراد مختلف با هم فرق دارد. سیگاری های حرفه ای شاید به 6 میلی گرم رضایت دهند چون با سوزش کم تر گلو ، بیشتر از نیکواین لذت می برند.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهید به نوع سیگاری که می کشید بستگی دارد.

 همه سیگارها مثل هم نیستند و بعضی نیکوتین بیشتری دارند.

مثلا اگر نصف پاکت سیگار عطری می کشید ، برای شما 12 میلی گرم بهتراز 6 میلی گرم است.

میزان استفاده از ویپ نیز مهم است.

 برای کسانی که تفننی ویپ می کشند ، نیکوتین 12 میلی گرم را توصیه می کنیم چون ویپ جوس کم تری مصرف می شود.

می توانید پس از مدتی با آزمون و خطا قدرت نیکوتین مناسب خودتان را پیدا کنید.

گزینه جایگزین: نیکوتین سالت

اگر در مورد قدرت نیکوتین مطالعه کرده باشید می دانید که در بعضی مقالات از 18 میلی گرم  24 میلی گرم صحبت شده است.

متاسفانه خیلی از تولیدکنندگان پروسه تولید این نوع ایجوس ها را متوقف کرده اند.

 نیکوتین سالت برای کسانی که دنبال چیز قوی تری هستند مناسب است.

در واقع نیکوتین سالت فرمول خاصی از نیکوتین است که در دستگاه های توان پایین استفاده می شود.

این مواد قدرت نیکوتین بالایی را تا 35 و حتی 50 میلی گرم ارائه می کنند و برای سیگاری ها دقیقا مثل سیگارند.

نیکوتین سالت کام نرم تری دارد و حتی 50 میلی گرم نیکوتین هم زننده و آزاردهنده نیست. چون نیکوتین سالت ها با مقاومت بالای نیکوتین عرضه می شوند ، برای دستگاه های با توان پایین طراحی شده اند.

در مطالعه ای که در بالا به آن اشاره کردیم، محققان نیکوتین 50 میلی گرم را برای سیگاری هایی که به تازگی به ویپ روی آورده اند، توصیه می کنند.

 خوشبختانه سالت نیکوتین مقرون به صرفه است و دستگاه های کاربپسندی که برای مصرف این ماده بکار می روند کاملا برای ترک سیگار مناسبند.

مطالب مرتبط

نوشته‌ی بعدی


دستگاه ویپ جایگزینی برای سیگار